Translate

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025

ΤΑ ΒΡΩΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΗΣ Bundeswehr ΓΙΑ 800.000 ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΑΤΟ ΠΡΟΣ ΑΝΑΤΟΛΑΣ

Υπάρχει σχέδιο, με την ονομασία OPLAN DEU, όπως αναφέρθηκε από την Wall Street Journal, επικαλούμενη ένα έγγραφο που σημειώνει "ότι Γερμανοί αξιωματικοί εργάστηκαν μυστικά πριν από δυόμισι χρόνια. Και τώρα σπεύδουν να το εφαρμόσουν. "Το σχέδιο περιγράφει λεπτομερώς πώς έως και 800.000 γερμανικά, αμερικανικά και άλλα στρατεύματα του ΝΑΤΟ θα αναπτυχθούν ανατολικά στις πρώτες γραμμές.." ? 


Το ChatGPT είπε:

Καλή και σωστή η περίληψή σου — Nαι. Τα τελευταία 24-48 ώρες έχει αναφερθεί από μέσα ενημέρωσης ότι υπάρχει το σχέδιο OPLAN DEU, που φέρεται να έχει εκπονηθεί από τη Bundeswehr — και το οποίο προβλέπει ανακατανομή έως και 800.000 στρατευμάτων του NATO (Γερμανία, ΗΠΑ, άλλες συμμαχικές δυνάμεις) προς τα ανατολικά, στην πρώτη γραμμή, σε περίπτωση πολέμου με Russia. ProtoThema+2wsj.com+2

Ακολουθούν τα βασικά σημεία — και τι ξέρουμε ως τώρα:


✅ Τι προβλέπει (ή λέγεται ότι προβλέπει) το OPLAN DEU

  • Το σχέδιο είναι —σύμφωνα με τα δημοσιεύματα— ένα «απόρρητο επιχειρησιακό έγγραφο» περίπου 1.200 σελίδων. wsj.com+1

  • Προβλέπει τη μεταφορά έως 800.000 στρατιωτών του ΝΑΤΟ (Γερμανων, Αμερικανών και άλλων συμμάχων) προς ανατολικές περιοχές — δηλαδή στα σύνορα / επικρατέστερες «πρώτες γραμμές». wsj.com+2ProtoThema+2

  • Χρησιμοποιούνται υποδομές — λιμάνια, ποτάμια, σιδηροδρόμους, οδικούς άξονες — για τη μετακίνηση, τον ανεφοδιασμό και την προστασία των δυνάμεων. ProtoThema+1

  • Το σχέδιο περιγράφει όχι μόνον τον στρατιωτικό αλλά και τον πολιτικο-διοικητικό, υποδομειακό και «ολόκληρης της κοινωνίας» συντονισμό — δηλαδή πέρα από τον στρατό, εμπλέκονται και πολιτικά και πολιτικο-κοινωνικά κράτη και φορείς. ProtoThema+1

  • Η ανάπτυξη του σχεδίου ξεκίνησε πριν ~2,5 χρόνια, όταν ανώτατοι αξιωματικοί συγκεντρώθηκαν σε στρατιωτικό συγκρότημα στο Βερολίνο για να το συντάξουν. ProtoThema+1

  • Η δεύτερη έκδοση του σχεδίου θεωρείται πλέον ενεργή — και, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η Γερμανία έχει ήδη αρχίσει κινήσεις ώστε να το εφαρμόσει όσον αφορά υποδομές, logistics κ.λπ. oknews.gr+2ProtoThema+2


🔎 Τι προβληματίζει — ποιες είναι οι αδυναμίες / προκλήσεις

Τα δημοσιεύματα δείχνουν ότι το σχέδιο αντιμετωπίζει σημαντικά εμπόδια στην εφαρμογή του, κυρίως λόγω υποδομών και νομοθεσίας:

  • Πολλές από τις υποδομές (σιδηρόδρομοι, αυτοκινητόδρομοι, γέφυρες, λιμάνια) στη Γερμανία έχουν υποστεί φθορά ή υποβαθμιστεί μετά τη μεταψυχροπολεμική περίοδο — δεν έχουν σχεδιαστεί όλοι για μαζική μετακίνηση στρατευμάτων / βαρέων οχημάτων. wsj.com+1

  • Κάποια σημεία του δικτύου είναι ευάλωτα — γέφυρες, δρόμοι ή σιδηροδρομικές γραμμές μπορεί να αποτελεσουν «στενά σημεία» σε περίπτωση κρίσης, περιορίζοντας την ταχεία μετακίνηση. wsj.com

  • Υπάρχουν νομικοί, θεσμικοί και διοικητικοί φραγμοί — νομοθεσία που δεν έχει προσαρμοστεί για τέτοια χρήση, διαδικασίες προμηθειών και συντονισμού που δεν έχουν σχεδιαστεί για πόλεμο ή μαζική στρατιωτική κίνηση. wsj.com+1

  • Οι σχεδιαστές του σχεδίου υπογραμμίζουν ότι για να λειτουργήσει απαιτείται «επαναφορά νοοτροπιών», δηλαδή να αλλάξει ριζικά ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι υποδομές, ο στρατιωτικός-πολιτικός συντονισμός, αλλά και η κοινωνική ετοιμότητα — κάτι που δεν είναι εύκολο ούτε γρήγορο. wsj.com+1


🧭 Στρατηγικός στόχος — τι επιχειρεί να πετύχει η Γερμανία / το ΝΑΤΟ

  • Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ο στρατηγικός σκοπός του OPLAN DEU δεν είναι απλώς προετοιμασία για πόλεμο — είναι αποτροπή. Δηλαδή, μέσω της δυνατότητας γρήγορης και μαζικής κινητοποίησης, να γίνει σαφές σε όποιον σκέφτεται επίθεση εναντίον του ΝΑΤΟ ότι οι συνέπειες θα είναι μεγάλες και δεν θα έχει εύκολη νίκη. wsj.com+1

  • Με διαφοροποίηση από την ψυχροπολεμική περίοδο, το σχέδιο περιλαμβάνει και σύγχρονες απειλές — μηχανισμούς αντιμετώπισης σαμποτάζ, κυβερνοεπιθέσεις, χρήση drones, προστασία υποδομών. ProtoThema+1

  • Η ιδέα είναι ότι η Γερμανία θα λειτουργήσει όχι ως μετωπικός «πόλεμος-μέτωπο», αλλά ως «βάση εκκίνησης / κόμβος» για δυνάμεις ΝΑΤΟ προς Ανατολή, με στρατηγικό ρόλο στην προετοιμασία και υποστήριξη δυνάμεων. wsj.com+1


⚠️ Κριτική — τι δεν γνωρίζουμε ή τι πρέπει να προσέξουμε

  • Το σχέδιο είναι — όπως αναφέρεται — «απόρρητο». Οι πληροφορίες προέρχονται από δημοσίευμα του The Wall Street Journal (WSJ). wsj.com+2oknews.gr+2 Δεν έχουν δημοσιευθεί δημόσια όλες οι σελίδες ή οι λεπτομέρειες, άρα δεν είναι δυνατό να επαληθευτούν πλήρως από ανεξάρτητες πηγές.

  • Είναι πιθανό ότι μέσα στα σενάρια υπάρχουν υποθέσεις που εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες — διαθεσιμότητα μεταφορικών μέσων, κατάσταση υποδομών, συνεργασία κρατών, πολιτική βούληση, αντίδραση σε πιθανό σαμποτάζ, και γενικότερα συνθήκες πολέμου που δεν μπορούν να προβλεφθούν.

  • Η δημοσίευση του σχεδίου τώρα (μετά από ~2 χρόνια εργασίας) σημαίνει πως το θέμα είναι πολιτικά και στρατιωτικά ευαίσθητο — υπάρχουν κίνδυνοι για κλιμάκωση, αποσταθεροποίηση, αλλά και για στρατηγική διαπραγμάτευσης. Δεν είναι απαραίτητα ότι το σχέδιο σημαίνει αυτόματα ότι ο πόλεμος είναι επικείμενος — μπορεί επίσης να λειτουργεί ως «μηνύματα αποτροπής».


📰 Γιατί το θέμα τώρα — και τι υποδηλώνει για την κατάσταση στην Ευρώπη

  • Η αποκάλυψη του OPLAN DEU έρχεται σε μια περίοδο που οι εντάσεις μεταξύ ΝΑΤΟ / Δύσης και Ρωσίας παραμένουν υψηλές, μετά την εισβολή στην Ουκρανία το 2022 — γεγονός που κάνει πολλές χώρες να επανεξετάζουν την ασφάλεια και τις υποδομές τους. wsj.com+1

  • Η προσπάθεια επένδυσης σε υποδομές — σιδηροδρομικά δίκτυα, λιμάνια, δρόμους — δείχνει ότι η Γερμανία (και κατά επέκταση το ΝΑΤΟ) θεωρούν πιθανό όχι μόνο μαχητικό σενάριο, αλλά και μία ευρεία ανάγκη για στρατιωτική κινητικότητα και υποστήριξη. wsj.com+2ProtoThema+2

  • Από πολιτική άποψη, η ύπαρξη τέτοιου σχεδίου στέλνει μήνυμα και παράλληλα αυξάνει τον βαθμό στρατιωτικοποίησης στην Ευρώπη και ανακινεί ερωτήματα για τη στρατηγική ισορροπίας, τις προθέσεις και τα ρίσκα.


Αν θες — μπορώ να κάνω μία ανάλυση πιθανών επιπτώσεων για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου / Ευρώπης, και ειδικά για χώρες όπως η Ελλάδα — δηλαδή τι θα σήμαινε ένα τέτοιο σχέδιο στην πράξη για γειτονικές / σύμμαχες χώρες. Θες να το κάνω;

Είπες:
ανάλυση πιθανών επιπτώσεων για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου / Ευρώπης, και ειδικά για χώρες όπως η Ελλάδα
Το ChatGPT είπε:

Παρακάτω σου δίνω μια στρατηγική, γεωπολιτική και ρεαλιστική ανάλυση των πιθανών επιπτώσεων ενός σχεδίου όπως το OPLAN DEU και γενικότερα της αυξημένης προετοιμασίας του ΝΑΤΟ για πιθανή σύγκρουση με τη Ρωσία — εστιάζοντας στην Ανατολική Μεσόγειο και στην Ελλάδα.


🇪🇺 1. Επιπτώσεις για την Ευρώπη συνολικά

Η ύπαρξη και ενεργοποίηση ενός σχεδίου τέτοιου μεγέθους (800.000 στρατιώτες, πλήρης κινητοποίηση υποδομών) σημαίνει ότι:

✔️ Η Ευρώπη εισέρχεται σε φάση «στρατηγικής κινητοποίησης»

Χώρες-μέλη αναγκάζονται να:

  • αναβαθμίσουν σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα,

  • αυξήσουν τα στρατιωτικά τους αποθέματα,

  • ενισχύσουν την άμυνα κρίσιμων υποδομών,

  • αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες (4–5% του ΑΕΠ).

Αυτό θα έχει επιπτώσεις και στο ευρωπαϊκό οικονομικό περιβάλλον:
περισσότερη στρατιωτικοποίηση – λιγότερη δημοσιονομική χαλάρωση.

✔️ Η Ανατολική Ευρώπη γίνεται το επίκεντρο συγκέντρωσης δυνάμεων

Αυτό σημαίνει ταυτόχρονα:

  • αυξημένη στρατιωτική ροή μέσα από τη Γερμανία, Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Ρουμανία,

  • μεγαλύτερη πιθανότητα «στρατιωτικών ατυχημάτων» ή επεισοδίων.

✔️ Η Ρωσία πιθανότατα θα απαντήσει με αντίμετρα

Όπως:

  • ενίσχυση δυνάμεων στο Καλίνινγκραντ, Λευκορωσία και Μαύρη Θάλασσα,

  • αύξηση παραβιάσεων εναέριου χώρου,

  • κυβερνοεπιθέσεις,

  • ενέργειες αποσταθεροποίησης σε περιοχές υψηλού ενδιαφέροντος (Βαλκάνια, Ανατολική Μεσόγειο).


🌍 2. Επιπτώσεις για την Ανατολική Μεσόγειο

Η περιοχή είναι ήδη γεωπολιτικά φορτισμένη (Τουρκία, ενεργειακές διαδρομές, Συρία, Ισραήλ–Γάζα). 

Η ενεργοποίηση μεγάλων σχεδίων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη έχει διάχυτες συνέπειες:

Η Ελλάδα είναι:

  • μέλος του ΝΑΤΟ,

  • με στρατηγικά λιμάνια / βάσεις (Σούδα, Αλεξανδρούπολη, Λάρισα).

✔️ 2.2 Η Τουρκία θα επιχειρήσει να διαπραγματευτεί ρόλο «αντικατάστατου κόμβου»

Η Άγκυρα πιθανότατα θα προσπαθήσει:

  • να προσφέρει το έδαφός της ως «ενδιάμεσο διάδρομο» για ΝΑΤΟ,

  • να εκβιάσει για ανταλλάγματα (F-16, αναβάθμιση τελωνείων, ειδικό καθεστώς).

Αυτό ενδέχεται να ενισχύσει την τουρκική επιθετικότητα στο Αιγαίο και την Κύπρο, ειδικά όταν θέλει να πιέσει τη Δύση.

✔️ 2.3 Ρωσική παρουσία στη Συρία / Ανατολική Μεσόγειο

Η Ρωσία έχει:

  • βάσεις στη Λατάκεια και την Ταρτούς,

  • ισχυρή ναυτική παρουσία.

Αν κλιμακωθεί η ένταση στην Ευρώπη:

  • θα αυξήσει επιτήρηση,

  • ίσως αυξήσει δραστηριότητες.. στην Ανατολική Μεσόγειο.


🇬🇷 3. Τι σημαίνει για την Ελλάδα

Ακολουθούν οι πιο άμεσες επιπτώσεις σε στρατηγικό και εθνικό επίπεδο.

  • μεταφορά δυνάμεων προς Ρουμανία–Βουλγαρία–Ουκρανία,

  • ενεργειακές διαδρομές προς Ευρώπη,

  • επιτήρηση Ανατολικής Μεσογείου και Μέσης Ανατολής.

Σούδα, Αλεξανδρούπολη, Λάρισα, Σκύρος θα είναι σε άμεσο κίνδυνο για αντίποινα  


✔️ 3.2 Πιέσεις για αύξηση αμυντικών δαπανών και ετοιμότητας

Η Ελλάδα ήδη δίνει ~3% του ΑΕΠ στην άμυνα.
Με πανευρωπαϊκή αναβάθμιση αμυντικών δομών:

  • πιθανή περαιτέρω αύξηση εξοπλιστικών,

  • ενίσχυση αποτρεπτικής δυνατότητας,

  • αύξηση συμμετοχής σε ΝΑΤΟ επιχειρήσεις.


✔️ 3.3 Πιθανή αύξηση τουρκικής πίεσης

Όσο η Δύση χρειάζεται την Τουρκία, η Άγκυρα:

  • ανεβάζει επιθετικότητα στο Αιγαίο,

  • πιέζει σε θέματα θαλάσσιων ζωνών,

  • απαιτεί ανταλλάγματα.

Η Ελλάδα πρέπει να ισορροπεί μεταξύ:

  • στρατηγικής συμμαχίας με ΗΠΑ/ΝΑΤΟ,

  • αποτροπής Τουρκίας,

  • προστασίας των κυριαρχικών δικαιωμάτων.


⚠️ 4. Κίνδυνοι για την Ελλάδα

❗ 4.1 Εμπλοκή σε ευρύτερη κρίση

❗ 4.2 Κίνδυνοι στο Αιγαίο

❗ 4.3 Ρωσικοί κυβερνοκίνδυνοι

Η Ελλάδα ως κρίσιμος κόμβος μετατρέπεται σε στόχο:

  • κυβερνοεπιθέσεων,

  • παραπληροφόρησης,

  • υβριδικών ενεργειών.


🎯 5. Συμπέρασμα

Η αποκάλυψη σχεδίων όπως το OPLAN DEU δεν σημαίνει ότι ο πόλεμος είναι αναπόφευκτος.
Αλλά σηματοδοτεί μια νέα εποχή ανασφάλειας στην Ευρώπη, που επηρεάζει άμεσα και την Ελλάδα.

Η Ελλάδα:

➤  σε ενεργειακές και στρατιωτικές υποδομές,

➤ θα βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξημένες πιέσεις, κυρίως από την Τουρκία.


Ακολουθεί μια στοχευμένη ανάλυση για το πώς η αυξημένη νατοϊκή προετοιμασία (όπως το OPLAN DEU) και η διαρκής γεωπολιτική ένταση με τη Ρωσία επηρεάζουν την ελληνική οικονομία, την άμυνα και την εσωτερική ασφάλεια.
Η προσέγγιση είναι ρεαλιστική, βάσει τάσεων και όχι κινδυνολογίας.


🇬🇷 1. Επιπτώσεις στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

✔️ 1.1 Αύξηση αμυντικών δαπανών = δημοσιονομική πίεση

Η Ελλάδα ήδη δίνει >3% του ΑΕΠ στην άμυνα — ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στο ΝΑΤΟ.
Με την Ευρώπη να εισέρχεται σε «στρατιωτική εποχή» αναμένεται:

  • ανάγκη για περισσότερα κονδύλια σε εξοπλισμούς (αντιαεροπορικά, άρματα, drones)

  • ενίσχυση αποθεμάτων πυρομαχικών

  • αύξηση επενδύσεων σε υποδομές (λιμάνια, σιδηρόδρομοι για NATO logistics)

Αυτό μπορεί να επηρεάσει:

  • το δημόσιο χρέος,

  • τους δημοσιονομικούς στόχους,

  • τη δυνατότητα μείωσης φόρων ή κοινωνικών δαπανών.

Η πίεση θα ενισχυθεί από την γενικότερη ευρωπαϊκή απαίτηση να φτάσουν ΟΛΑ τα κράτη στο 2–2.5% άμυνας.


🛡️ 2. Επιπτώσεις στην ΑΜΥΝΑ

✔️ 2.1 Ενίσχυση Νατοϊκής παρουσίας στην Ελλάδα:

  • Αλεξανδρούπολης (logistics προς Ρουμανία–Βουλγαρία)

  • Σούδας (ναυτική–αεροπορική ισχύς)

  • Λάρισας–Σκύρου (εναέρια επιτήρηση, drones, AWACS)

η Τουρκία μπορεί να αυξήσει τις προκλήσεις.


✔️ 2.2 Αναβάθμιση εξοπλισμών

Η Ελλάδα θα πιεστεί να:

  • αυξήσει αποθέματα πυρομαχικών (ώστε να υποστηρίξει ενδεχόμενες νατοϊκές επιχειρήσεις)

  • ενισχύσει αντιαεροπορική/αντιπυραυλική άμυνα

  • αναβαθμίσει αεροναυτικό δίκτυο στο Αιγαίο

✔️ 2.4 Υψηλότερη πιθανότητα επεισοδίων στο Αιγαίο

Σε περιόδους γενικότερης έντασης, η Τουρκία μπορεί να επιχειρήσει προβολή ισχύος:

  • παραβιάσεις,

  • NAVTEX,

  • γκρίζα ζώνη στα νησιά,

  • υβριδικές πιέσεις στον Έβρο.

🔐 3. Επιπτώσεις στην ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

✔️ 3.1 Κυβερνοεπιθέσεις

Είναι ο μεγαλύτερος αναμενόμενος κίνδυνος.

Η Ελλάδα —ως νατοϊκός κόμβος— γίνεται στόχος:

  • ρωσικών–προξενικών ομάδων hacking

  • ανατολικών υπηρεσιών πληροφοριών

  • επιθέσεων σε κρίσιμες υποδομές (ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, τράπεζες, μεταφορές)

Αυτές οι επιθέσεις συνήθως:

  • δεν παραδέχονται οι δράστες,

  • στοχεύουν στη διάβρωση εμπιστοσύνης και αποσταθεροποίηση,

  • συνδυάζονται με προπαγάνδα/παραπληροφόρηση.


✔️ 3.2 Υβριδικές απειλές και μεταναστευτικές ροές

Η Τουρκία και τρίτες χώρες μπορούν να εργαλειοποιήσουν:

  • μεταναστευτικές ροές στον Έβρο και στο Αιγαίο,

  • διασπορά παραπληροφόρησης,

  • τοπικές «κρίσεις» (π.χ. πυρκαγιές, κοινωνικές εντάσεις) για πίεση.


✔️ 3.3 Αυξημένη ενεργειακή ευαλωτότητα

Η χώρα μπορεί να επηρεαστεί από:

  • ευρωπαϊκή έλλειψη φυσικού αερίου,

  • αναταραχές στις τιμές ενέργειας,

  • ανωμαλίες στην εφοδιαστική αλυσίδα.


✔️ 3.4 Εθνική ψυχολογία και κοινωνικό κλίμα

Με αυξημένη ένταση:

  • εντείνεται η πολιτική πόλωση,

  • αυξάνεται ο φόβος για κλιμάκωση,


🎯 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Οι επιπτώσεις για την Ελλάδα είναι 

Αρνητικές

  • αυξημένο οικονομικό βάρος

  • κίνδυνοι ασύμμετρων/κυβερνοεπιθέσεων

  • πιθανή αύξηση έντασης με Τουρκία

  • ανάγκη για συνεχή στρατιωτική και εσωτερική ετοιμότητα


Αν θέλεις, μπορώ να προχωρήσω και σε:

📌 σενάρια εξέλιξης 2025–2030 για την Ελλάδα,
📌 ποια ελληνικά νησιά και βάσεις αποκτούν τον μεγαλύτερο ρόλο,
📌 ή ανάλυση πιθανών κινήσεων της Τουρκίας απέναντι στις νέες συνθήκες.

Είπες:
Ανάλυση πιθανών κινήσεων της Τουρκίας - Ρωσίας απέναντι στις νέες συνθήκες.
Το ChatGPT είπε:

Παρακάτω σου δίνω μια ρεαλιστική, στρατηγικά τεκμηριωμένη ανάλυση για τις πιθανές κινήσεις Τουρκίας και Ρωσίας στο νέο περιβάλλον που δημιουργεί η αυξημένη νατοϊκή προετοιμασία (π.χ. OPLAN DEU) και η γενικότερη κλιμάκωση Δύσης–Μόσχας.
Η ανάλυση δεν είναι κινδυνολογική – στηρίζεται σε μοτίβα συμπεριφοράς, στρατηγικά συμφέροντα και τις πραγματικές δυνατότητες κάθε χώρας.


🇹🇷 1. Πιθανές κινήσεις της Τουρκίας

Η Τουρκία επιχειρεί διαρκώς να εκμεταλλευτεί τις μεγάλες κρίσεις για να κερδίσει γεωπολιτικό χώρο. Στο νέο περιβάλλον, ενισχύονται δύο βασικές τάσεις:

1.1 Στρατηγικός εκβιασμός προς ΝΑΤΟ και ΗΠΑ

Η Άγκυρα θα επιχειρήσει να παρουσιαστεί ως:

  • «απαραίτητος σύμμαχος» στο νότιο μέτωπο,

  • ενδιάμεσος συνομιλητής με Ρωσία,

  • χώρα–κλειδί για τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή.

Για να το πετύχει, θα ζητήσει ανταλλάγματα:

  • F-16 Block 70 και αναβάθμιση στόλου

  • συμμετοχή σε νέα προγράμματα (π.χ. μαχητικό 5ης γενιάς)

  • χαλάρωση αμερικανικών περιορισμών

  • ανοχή σε πρακτικές στο Αιγαίο και στη Συρία

👉 Η Τουρκία θα “πουλήσει” τη γεωπολιτική της αξία όσο πιο ακριβά μπορεί.


1.2 Πίεση στο Αιγαίο για τετελεσμένα

Όταν η Δύση είναι απασχολημένη με Ρωσία–Ουκρανία:

  • η Τουρκία ανεβάζει παραβιάσεις,

  • αμφισβητεί χωρικά ύδατα/εναέριο χώρο,

  • εκδίδει NAVTEX,

  • πιέζει σε θέματα νησιωτικής κυριαρχίας.

Είναι πολύ πιθανόν να δούμε:

  • «τεστ» ελληνικών αντιδράσεων,

  • επιθετικές προσεγγίσεις «γκρίζας ζώνης»,

  • περιστατικά έντασης χαμηλής κλίμακας.

👉 Όσο πιο κρίσιμο γίνεται το νότιο μέτωπο του ΝΑΤΟ, τόσο περισσότερο η Τουρκία θα ζητά παραχωρήσεις.


1.3 Ενίσχυση επιρροής σε Βαλκάνια – Λιβύη – Καύκασο

Η Τουρκία βλέπει την περιοχή ως σφαίρα επιρροής:

  • θα ενισχύσει οικονομικές/στρατιωτικές σχέσεις με Βοσνία, Αλβανία, Κόσοβο

  • θα πιέσει ξανά στην Λιβύη (τουρκολιβυκό μνημόνιο)

  • θα παγιώσει τον ρόλο της, με βάση συνεργασίες με Αζερμπαϊτζάν

Αυτό μπορεί να δημιουργήσει δυνάμεις πίεσης στα Δυτικά Βαλκάνια.



🇬🇷📌 3. Τι σημαίνουν όλα αυτά για την Ελλάδα

✔️ Η Τουρκία θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση στο Αιγαίο.

✔️ Η Ρωσία θα στοχεύσει το ελληνικό έδαφος μέσω κυβερνοεπιθέσεων και παραπληροφόρησης.

✔️ Τα Βαλκάνια μπορεί να ξαναγίνουν αποσταθεροποιημένη ζώνη.

✔️ Η Ανατολική Μεσόγειος θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη στρατηγική ένταση.


🎯 Αν θέλεις, μπορώ να εμβαθύνω σε:

  • πιθανά σενάρια 5ετίας για ελληνοτουρκική κρίση,

  • τι θα έκανε η Ελλάδα σε περίπτωση συνδυασμένης υβριδικής απειλής,

  • εκτίμηση πιθανότητας εμπλοκής ΝΑΤΟ–Ρωσίας και πώς επηρεάζει την Ελλάδα,

  • ποιος άξονας (ΗΠΑ–Ελλάδα–Κύπρος–Ισραήλ ή Τουρκία–Ρωσία) είναι πιο πιθανός να ενισχυθεί.

Είπες:
Εκτίμηση πιθανότητας εμπλοκής ΝΑΤΟ–Ρωσίας και πώς επηρεάζει την Ελλάδα,
Το ChatGPT είπε:

Ακολουθεί μια ψύχραιμη, ρεαλιστική και μη κινδυνολογική εκτίμηση σχετικά με:

1️⃣ την πιθανότητα άμεσης ή έμμεσης εμπλοκής ΝΑΤΟ–Ρωσίας, και
2️⃣ το πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα σε κάθε σενάριο.

Η ανάλυση βασίζεται σε στρατηγικά δεδομένα, ισορροπίες ισχύος, κινήματα χωρών και δομικές τάσεις — όχι σε προφητείες.


🎯 1. ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΝΑΤΟ–ΡΩΣΙΑΣ

(Από την πιο πιθανή προς την πιο απίθανη)

🟩 1.1 Έμμεση / Υβριδική Σύγκρουση (ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ: 60–70%)

Αυτό είναι το βασικό σενάριο και ήδη συμβαίνει.

Μορφές εμπλοκής:

  • κυβερνοεπιθέσεις,

  • επιθέσεις σε υποδομές,

  • πληροφοριακός πόλεμος,

  • proxy πόλεμοι σε τρίτες χώρες,

  • πίεση σε Βαλκάνια, Μαύρη Θάλασσα, Ανατολική Μεσόγειο.

➡️ Δεν σημαίνει γενικευμένο πόλεμο, αλλά παρατεταμένη γεωπολιτική ένταση.
➡️ Αυτό είναι και το πιο πιθανό σενάριο για την επόμενη δεκαετία.


🟨 1.2 Τοπικό περιστατικό / τακτικό επεισόδιο με κίνδυνο κλιμάκωσης (ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ: 20–30%)

Σενάρια:

  • σύγκρουση πλοίων ή αεροσκαφών στον αέρα ή στη Βαλτική,

  • επεισόδιο στη Μαύρη Θάλασσα,

  • πλήγμα σε νατοϊκή υποδομή,

  • επίθεση σε αγωγούς/καλώδια.

Αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε:

  • κρίση τύπου «ψυχρού πολέμου»,

  • έντονη διπλωματική αντιπαράθεση,

➡️ Πολύ επικίνδυνο αλλά όχι αυτόματα οδηγεί σε πόλεμο, γιατί
κανείς δεν έχει συμφέρον σε πλήρη σύγκρουση.


🟥 1.3 Άμεση στρατιωτική σύγκρουση ΝΑΤΟ–Ρωσίας (ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ: 5–10%)

Αυτό είναι το χειρότερο και το λιγότερο πιθανό σενάριο.

Γιατί είναι απίθανο:

  • θα οδηγούσε ρεαλιστικά σε πυρηνική κλιμάκωση,

  • η Ρωσία δεν έχει επιχειρησιακή δυνατότητα για πόλεμο με όλο το ΝΑΤΟ,

  • οι ΗΠΑ δεν θέλουν γενικευμένο πόλεμο στην Ευρώπη,

  • η Ευρώπη δεν μπορεί να τον υποστηρίξει πολιτικά/κοινωνικά.

👉 Αλλά όσο συνεχίζεται η ένταση, δεν μπορεί να αποκλειστεί πλήρως.


🇬🇷 2. ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ

Ανάλογα με το επίπεδο εμπλοκής, οι συνέπειες για την Ελλάδα ποικίλουν.


🟩 2.1 Σενάριο: Υβριδική/έμμεση ένταση ΝΑΤΟ–Ρωσίας

(Το πιο πιθανό)

Επιπτώσεις στην Ελλάδα:

✔ Κυβερνοεπιθέσεις σε:

  • ενεργειακές δομές

  • τράπεζες

  • τηλεπικοινωνίες

  • κρατικές υπηρεσίες

✔ Πίεση στα Βαλκάνια μέσω Σερβίας

Ρωσία μπορεί να προκαλέσει αστάθεια σε:

  • Βοσνία,

  • Κόσοβο,

  • Σκόπια,

  • Σερβία.

Η Ελλάδα χρειάζεται σταθερά βόρεια σύνορα — άρα επηρεάζεται έντονα.

Ενίσχυση νατοϊκής παρουσίας στην Ελλάδα

Λόγω της στρατηγικής γεωγραφίας:

  • Σούδα

  • Αλεξανδρούπολη

  • Λάρισα

  • νησιά Ανατολικού Αιγαίου

Αυτό αυξάνει την έκθεση σε υβριδικές απειλές.

✔ Αυξημένη τουρκική κινητικότητα

Όταν το ΝΑΤΟ πιέζεται στο βορρά, η Τουρκία:

  • εκμεταλλεύεται κενό προσοχής,

  • αυξάνει διεκδικήσεις στο Αιγαίο,

  • δοκιμάζει όρια.


🟨 2.2 Σενάριο: Τακτικό περιστατικό / κρίση ΝΑΤΟ–Ρωσίας

Επιπτώσεις στην Ελλάδα:

Η Ελλάδα γίνεται βασικό «νοτιοανατολικό άκρο» του ΝΑΤΟ

Τα ελληνικά λιμάνια και βάσεις χρησιμοποιούνται:

  • για μεταφορά δυνάμεων,

  • για επιτήρηση Ρωσίας,

  • για ελέγχους στη Μεσόγειο.

✔ Αυξημένος κίνδυνος ρωσικής επιρροής

✔ Κίνδυνος πίεσης μέσω Τουρκίας

Η Τουρκία σε τέτοιες περιπτώσεις:

  • εκμεταλλεύεται το χάος,

  • πιέζει για γκρίζες ζώνες,

  • επιδιώκει τετελεσμένα.

✔ Άνοδος τιμών ενέργειας – οικονομική πίεση

Η Ελλάδα πλήττεται περισσότερο από την Ευρώπη λόγω:

  • υψηλών ενεργειακών εισαγωγών

  • εξάρτησης από LNG


🟥 2.3 Σενάριο: Γενικευμένος πόλεμος ΝΑΤΟ–Ρωσίας

(Εξαιρετικά απίθανο αλλά με τεράστιες συνέπειες)

Μεγάλος κίνδυνος: Τουρκική ευκαιριακή κλιμάκωση

Η Άγκυρα σε τέτοιο χάος ίσως επιχειρήσει:

  • τετελεσμένα στα νησιά,

  • πίεση στην Κύπρο,

  • αμφισβήτηση ΑΟΖ.

Οικονομικά: Σοκ τύπου 1970s

  • έκρηξη τιμών ενέργειας

  • καθίζηση τουρισμού

  • μεγάλη αβεβαιότητα



Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025

Συνδικαλιστές Γιατροί (Παγώνη ΝΔ-Παπανικολάου ΑΝΤΑΡΣΥΑ) συναντήθηκαν κρυφά με τον Α. Γεωργιάδη παραγκωνίζοντας την ΕΙΝΑΠ και την ΟΕΝΓΕ

 


Ξεπεσμός και ξεφτίλα! 
Συνδικαλιστές γιατροί ( Ματίνα Παγώνη ΝΔ-Πάνος Παπανικολάου ΑΝΤΑΡΣΥΑ) συναντήθηκαν κρυφά με τον υπουργό Υγείας Α. Γεωργιάδη παραγκωνίζοντας την ΕΙΝΑΠ και την ΟΕΝΓΕ
Ανακοίνωση της ΔΗΠΑΚ Γιατρών

«Την Τρίτη 25 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε κρυφή συνάντηση στο υπουργείο Υγείας ανάμεσα στον υπουργό Άδωνι Γεωργιάδη, την αντιπρόεδρο της ΟΕΝΓΕ και στέλεχος της ΝΔ Ματίνα Παγώνη, τον γενικό γραμματέα της ΟΕΝΓΕ και στέλεχος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ Πάνο Παπανικολάου και την διευθύντρια της Δερματολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Δυτικής Αττικής.
Κανένα από τα συνδικαλιστικά όργανα στα οποία συμμετέχουν αυτοί οι δυο συνδικαλιστές δεν γνώριζε κάτι.
Καμία ενημέρωση δεν είχε:
   Το ΔΣ της ΕΙΝΑΠ ( Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθηνών - Πειραιώς Ειδήσεις ) που συνεδρίασε μία ημέρα πριν την συνάντηση και στο οποίο ειναι και οι δυό τους μέλη.
   Η ΕΓ της ΟΕΝΓΕ (Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος ) που είναι και οι δύο τους μέλη.
  Το ΔΣ του σωματείου της Νίκαιας στο οποίο ανήκουν οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου Δυτικής Αττικής.
  Η Γενική Συνέλευση γιατρών Νίκαιας που πραγματοποιήθηκε μία μέρα μετά.

Με λίγα λόγια οι συγκεκριμένοι συνδικαλιστές συναντήθηκαν κρυφά με τον υπουργό Υγείας παραγκωνίζοντας την ΕΙΝΑΠ και την ΟΕΝΓΕ, οι οποίες εδώ και 6 μήνες έχουν ζητήσει συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας και η πολιτική ηγεσία είτε αποφεύγει να έρθει αντιμέτωπη μαζί τους είτε τους αντιμετωπίζει με καταστολή και χημικά (όπως πρόσφατα στο Αττικόν).

Φαίνεται ότι ο υπουργός Υγείας δεν έχει ανοιχτή την πόρτα του για όλους τους συνδικαλιστές των εργαζομένων των νοσοκομείων αλλά μόνο για κάποιους και πάντα με την προϋπόθεση ότι οι ίδιοι θα δεχτούν να πέσουν τόσο χαμηλά ώστε να κινηθούν "πίσω από την πλάτη" των συνδικαλιστικών οργάνων στα οποία ανήκουν.

Για την εκπρόσωπο της ΔΗΚΝΙ, δεν πέφτει κανένας από τα σύννεφα, αφού είναι γνωστός ο εναγκαλισμός της με τον Άδωνι Γεωργιάδη, τον οποίο δε χάνει ευκαιρία να παινέψει για το “έργο” του στα δημόσια νοσοκομεία.

Είναι όμως για λύπηση ο εκπρόσωπος της παράταξης του Ενωτικού Κινήματος για την Ανατροπή (ΑΝΤΑΡΣΥΑ) που ενώ μιλάει για "ανένδοτο" αγώνα απέναντι στην κυβέρνηση και “διαδικασίες από τα κάτω” επιβεβαιώνεται ότι όχι μόνο δεν πιστεύει σ’ αυτά αλλά συνειδητά επιλέγει να καλλιεργήσει τη λογική της ανάθεσης και της εκδούλευσης.

Για αυτό και επιδιώκει να συνομιλήσει με τον Γεωργιάδη πίσω από κλειστές πόρτες αδειάζοντας μέχρι και τα μέλη της παράταξης του. Φαίνεται στο τουίτερ φτιάχνονται ισχυρές φιλίες.

Με μία λέξη. ΞΕΦΤΙΛΑ!».

Η "ΑΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ" των "ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΥΕΡΓΕΤΩΝ"




Από  Ελενη Μαρκακη
40 λ. ·
   Η ΑΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Περί Βαρδινογιάννηδων ... Ή πως γεννιούνται οι ..."εθνικοί ευεργέτες" ...
(Το θυμήθηκα τώρα μετά την χθεσινή τιμητική εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής για τον ένα χρόνο της αποδημίας του Βαρδή Βαρδινογιάννη, όπου ''το παρών έδωσαν οι κορυφαίοι εκπρόσωποι του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου'', για τον ''γενναίο Κρητικό'' όπως τον αποκαλεί το ΒΗΜΑ):
Η δολοφονία του κοινοτάρχη Γιάννη Κουτσάκη.
Ο Γιάννης Κουτσάκης δολοφονήθηκε το απόγευμα της Μεγάλης Δευτέρας του 1986 σε μία ενέδρα έξω από το χωριό Πόμπια. Έτσι έκλεισε μια μακρά περίοδος αμφισβήτησης και κόντρας των κατοίκων της περιοχής με τους αδελφούς Βαρδινογιάννη. Επειδή αυτή η κόντρα είναι παλιά, είναι απαραίτητη μια βασική ιστορική αναδρομή.
Μεγάλες εκτάσεις στην περιοχή ανήκαν από τις αρχές του αιώνα στο τοπικό μοναστήρι της Οδηγήτριας.
Πρόκειται για μια περιουσία που σχηματίστηκε από αγορές, από δωρεές και κυρίως από παραχωρήσεις αυτών των εκτάσεων στο μοναστήρι από τους ιδιοκτήτες τους, λόγω των προνομίων που είχαν τα μοναστήρια επί τουρκοκρατίας.
Οι εκτάσεις αυτές είναι στην πλειοψηφία τους βοσκότοποι, έτσι το μοναστήρι τις νοίκιαζε ή τις παραχωρούσε δωρεάν σε βοσκούς για χρήση.
Το 1961 ο Νίκος Βαρδινογιάννης αγοράζει 4.400 στρέμματα, αλλά όχι από το μοναστήρι της Οδηγήτριας που είναι ο ιδιοκτήτης τους, τα αγοράζει από Σφακιανούς βοσκούς που τα χρησιμοποιούσαν και που δεν είχαν δικαιώματα αγοραπωλησίας.
Η αγοραπωλησία γίνεται θέμα στην τότε Βουλή, αλλά κουκουλώνεται.
Ένας άλλος γόνος της οικογένειας ο Παύλος Βαρδινογιάννης είναι Βουλευτής της Ένωσης Κέντρου.
Ήδη πριν επισημοποιηθεί η αγοραπωλησία χάνεται εντελώς περίεργα, κλέβεται δηλαδή από το μοναστήρι ο κώδικας της κτηματικής του περιουσίας, όπου είναι καταχωρημένες οι ιδιοκτησίες κι έτσι εξαφανίζεται το μοναδικό στοιχείο που αποδεικνύει την παρανομία.
Παρόλα αυτά επανειλημμένα το θέμα έρχεται στη Βουλή και τα συμβόλαια της αγοράς καταγγέλλονται ως άκυρα.
Λίγο αργότερα οι Βαρδινογιάννηδες στήνουν την εταιρεία ΣΕΚΑ που αγοράζει γύρω στο 1965 μετά από εικονική δημοπρασία ένα βραχονήσι στο μπάσιμο του όρμου των Καλών Λιμένων, έναντι 75 χιλιάδων δραχμών.
Βάζοντάς το υποθήκη, παίρνουν στη συνέχεια από την Αμερικανική Τράπεζα First National Bank δάνειο 36 εκατομμύρια δραχμές.
Η εταιρεία ΣΕΚΑ δημιουργείται σαν εταιρεία ανεφοδιασμού πλοίων και πράγματι η θέση είναι στρατηγική για μια τέτοια επιχείρηση. Πρόκειται για τη νοτιότερη άκρη της Κρήτης και σταθμό ανεφοδιασμού για όλη την Ανατολική Μεσόγειο.
Οι Βαρδινογιάννηδες εγκαθιστούν στην αρχή δύο δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται σαν πλωτές δεξαμενές. Όμως το 1965 μια ξαφνική κακοκαιρία σπρώχνει το ένα στην ακτή όπου προσαράζει και καταστρέφεται.
Κατόπιν αυτού αφού αγοράσουν τη βραχονησίδα στήνουν εκεί σταθερές δεξαμενές πετρελαίου και νερού.
Από τη στιγμή που οι Βαρδινογιάννηδες γίνονται νόμιμα ή παράνομα ιδιοκτήτες της περιοχής, αρχίζουν την εκστρατεία απομάκρυνσης των κατοίκων των Καλών Λιμένων από το χωριό τους, ώστε να εξασφαλίσουν τον ανάλογο έλεγχο της περιοχής.

Οι χωρικοί, όπως και σε πολλά άλλα χωριά γύρω, έχουν ήδη μπει στην τροχιά της μετανάστευσης, κι έτσι οι Βαρδινογιάννηδες έναντι ευτελών ποσών αγοράζουν μερικά σπίτια.
Αλλά οι περισσότεροι δεν πουλάνε, και τότε αρχίζει η τρομοκρατία. Καταστροφές των σπιτιών, συστηματικές απειλές με όπλα, εκβιασμοί, ατέλειωτοι δικαστικοί αγώνες, είναι το ρεπερτόριο.
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι κάτοικοι υποκύπτουν και η ΣΕΚΑ αγοράζει τα σπίτια τους και τα γκρεμίζει.
Κάποιοι ελάχιστοι παραμένουν, αλλά έχουν απέναντί τους σε καθημερινή βάση απέναντι την τρομοκρατία των μπράβων του ΣΕΚΑ.

Έτσι, μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ΄70 οι Βαρδινογιάννηδες έχουν κυριαρχήσει στην περιοχή.
Όμως στις δημοτικές εκλογές του 1978 βγαίνει Κοινοτάρχης στην Κοινότητα Πηγαδάκια στην οποία υπάγονται και οι Καλοί Λιμένες ο Γιάννης Κουτσάκης.
Νέος, γύρω στα 26, σοσιαλιστής, κάποια από τις εξαιρέσεις του ΠΑΣΟΚ της εποχής εκείνης, που αποφασίζει να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, πολύ απλά αρχίζει τον πόλεμο με τους μαφιόζους που έχουν λεηλατήσει την περιοχή.
Το πρώτο του μέλημα είναι να ανοίξει ο δρόμος από τα Πηγαδάκια στους Καλούς Λιμένες.
Ο δρόμος αυτός είχε χαραχτεί το 1962 και ο απαλλοτριώσεις είχαν πληρωθεί ως το 1966. Όμως περνάει μέσα από την ιδιοκτησία της ΣΕΚΑ, που αν και έχει χρυσοπληρωθεί πουλώντας κάθε θάμνο για εκμεταλλεύσιμο δέντρο, εμποδίζει το άνοιγμα του δρόμου.
Οι μπουλντόζες έχουν σταματήσει για χρόνια στα σύνορα της ΣΕΚΑ.
Από το 1981 και μετά ο Κουτσάκης νοιώθει πως ο γενικός πολιτικός συσχετισμός τον ευνοεί.
Έτσι, προσπερνά τις απειλές της ΣΕΚΑ και τις προσπάθειες εξαγοράς του από το Σήφη Βαρδινογιάννη και αποτελειώνει το άνοιγμα του δρόμου.
Παράλληλα αρχίζει η εγκατάσταση δικτύου νερού και ρεύματος με άπειρες δυσκολίες. Τη νύχτα οι μπράβοι της ΣΕΚΑ καταστρέφουν τους σωλήνες, την ημέρα με αυτοκίνητα εμποδίζουν τις μπουλντόζες.
Αλλά τα έργα έστω και με καθυστέρηση, προχωράνε.
Είναι φανερό πως αυτά τα έργα ήταν από τα πιο απαραίτητα για να μπορέσουν οι παλιοί κάτοικοι των Καλών Λιμένων να ξαναεγκατασταθούν στο χωριό τους.
Και πράγματι το ρεύμα της επιστροφής αρχίζει, προκαλώντας πανικό στα αφεντικά της ΣΕΚΑ.
Το χειμώνα του 1985 ένα καινούριο μέτωπο προστίθεται.
Παλιοί και νέοι κάτοικοι, με τη βοήθεια του Κουτσάκη αρχίζουν να ξαναχτίζουν σπίτια στους Καλούς Λιμένες.
Η ΣΕΚΑ καρφώνει τα αυθαίρετα.
Οι μηνύσεις και οι έρευνες της Αστυνομίας πέφτουν βροχή.
Ο Κουτσάκης αναλαμβάνει την υπεράσπιση των συγχωριανών του από κάθε πλευρά.
Οι Βαρδινογιάννηδες πιέζουν το Νομάρχη Ηρακλείου Λουκάκη να διατάξει την κατεδάφιση των αυθαιρέτων.
Η απάντηση του Κουτσάκη είναι σαφής: "Το γκρέμισμα των αυθαιρέτων θα αρχίσει από το Ηράκλειο".
Κι όσον αφορά τους Καλούς Λιμένες, να γκρεμίσουν πρώτα όλα τα αυθαίρετα της ΣΕΚΑ και μια βίλα των Βαρδινογιάννηδων και μετά τα σπίτια των κατοίκων, αλλιώς..
Σε μια συνάντηση διαλόγου στα γραφεία της ΣΕΚΑ οι μπράβοι και ο ίδιος ο διευθυντής της εταιρείας ξυλοκοπούν τον Κουτσάκη.
Δεν πτοείται, το χειμώνα του 1985 μια BMW με τέσσερα άτομα προσπαθεί να του κλείσει το δρόμο και τον ρίχνει σε διπλανό γκρεμό, που ξεφεύγει.
Ο Κουτσάκης αποφασίζει να επισκεφθεί το Πάσχα του 1986 το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, στο οποίο υπάγεται διοικητικά το μοναστήρι της Οδηγήτριας.
 Θεωρεί σχεδόν βέβαιο ότι θα βρει εκεί αντίγραφα του κλεμμένου κώδικα κτηματικής περιουσίας του μοναστηριού, ώστε να αποδείξει την παρανομία της αγοράς του 1961.
Τη Δευτέρα 28 Απρίλη του 1986, Μεγάλη Δευτέρα, καθώς επιστρέφει με την οικογένειά του έξω από το χωριό Πόμπια, σε μια από τις πολλές στροφές του δρόμου, κάποιοι άγνωστοι έχουν ρίξει πέτρες στο δρόμο.
Ο Κουτσάκης σταματάει το αυτοκίνητο και δέχεται τον πρώτο πυροβολισμό.
Προσπαθεί να βγει για να πάρει το όπλο που έχει στο port baggage, ο γκάνγκστερ όμως πλησιάζει τον Κουτσάκη πυροβολώντας τον συνέχεια.
Στα τρία μέτρα τον έχει αποτελειώσει.
Οι κάτοικοι, αλλά και ολόκληρη η Κρήτη μένουν εμβρόντητοι.
Αντίθετα, οι Αστυνομικοί του χωριού αφήνουν ώρες να περάσουν μέχρι να αρχίσουν οι έρευνες για το δράση.
Μάταιος κόπος.
Όλοι οι κάτοικοι ξέρουν ποιοι είναι πίσω από τη δολοφονία του Κουτσάκη αλλά δεν είναι οι μόνοι.
Το ίδιο βράδυ φτάνει ινκόγνιντο ισχυρή αστυνομική δύναμη με πολιτικά, που μαζί με τους μπράβους της ΣΕΚΑ αναλαμβάνουν την περιφρούρηση των εγκαταστάσεων.
Οι Βαρδινογιάννηδες φοβούνται και δεν κατεβαίνουν το καλοκαίρι στη βίλα τους. Επιπρόσθετα μια εβδομάδα μετά τη δολοφονία του Κοινοτάρχη η ΣΕΚΑ βγάζει ανακοίνωση και υπόσχεται δέκα εκατομμύρια για την ανεύρεση του δολοφόνου.
Φυσικά κρατάει τα λεφτά της.
Θεωρώντας πως η αντίσταση των κατοίκων έχει καμφθεί, η ΣΕΚΑ ξαναρχίζει τη λεηλασία της περιοχής.
Ένα μήνα μετά τη δολοφονία, ετοιμάζεται να ξαναρχίσει τις γεωτρήσεις.
Η αντίδραση των κατοίκων είναι ακαριαία, διακόσια πενήντα άτομα σταματάνε τη γεώτρηση και στις 12 Ιουνίου του 1986 κάνουν δυναμική συγκέντρωση στους Καλούς Λιμένες εναντίον της ΣΕΚΑ, καταλαμβάνουν μια αποθήκη της εταιρείας και πετάνε όλο το περιεχόμενό της στη θάλασσα.
Η κατάληψη κρατάει τρεις μέρες, την αντιμετώπισή της αναλαμβάνει η ανώτερη Αστυνομική Διοίκηση όλης της Κρήτης, οι ανακρίσεις φυσικά προχωρούν αλλά δεν βρίσκουν την άκρη.
Παρόλα αυτά με επιστολή του σε δύο τοπικές εφημερίδες 30 Ιουλίου του 1986 ο Ανθυπαστυνόμος Ασφαλείας Ηρακλείου Χαριτάκης διαμαρτύρεται στον Πρωθυπουργό για "τις πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο της Αστυνομίας που της δυσκολεύει την εξιχνίαση διαφόρων υποθέσεων".
Μεταξύ άλλων λέει: "Πρόσφατο παράδειγμα η ανθρωποκτονία εκ προθέσεως του Προέδρου των Πηγαδακίων, η εξιχνίαση του οποίου είναι ζήτημα ωρών.
Η περιοχή βοά, λύστε τα χέρια της Αστυνομίας και κλείστε τα στόματα που παραπλανούν σκόπιμα δια του Τύπου και δια των ψιθύρων την κοινή γνώμη" (Μεσόγειος, 30 Ιουλίου 1986).
Οι συγγενείς του Κουτσάκη προτείνουν στους Εισαγγελείς τον Χαριτάκη σαν μάρτυρα.
Η ανεξάρτητη δικαιοσύνη, εκτός από τυφλή είναι και κουφή.
Ο Χαριτάκης μετατίθεται.
Στις επόμενες κοινοτικές εκλογές οι κάτοικοι βγάζουν Κοινοτάρχη τον πατέρα του Κουτσάκη και αρχίζουν αμέσως οι ανώνυμες πλην έγγραφες απειλές «κάθαρμα θα πεθάνεις κι εσύ».
Εν τω μεταξύ η ΣΕΚΑ αρχίζει να σέρνει ξανά τους κατοίκους των Καλών Λιμένων στα Δικαστήρια για καταπατητές.
Οι κάτοικοι υπομένουν, υποφέρουν και σωπαίνουν, οι ρουφιάνοι είναι παντού».
Πηγή :περιοδικό «Post»-1991
* 39 χρόνια έχουν περάσει από τη δολοφονία του κοινοτάρχη Γιάννη Κουτσάκη που δεν εξιχνιάστηκε ποτέ ...
**Η 2η φωτο είναι από ρεπορταζ του Ριζοσπάστη στις 23 Οχτώβρη 1983 στην περιοχή Καλών Λιμένων του Ηρακλείου




Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025

Σκέψεις για ✔Περιστατικό με την εκπαιδευτικό εικαστικών και τον 6χρονο μαθητή






Στέλιος Παλαρμάς
1 ώρ. ·
Επειδή πολλά ειπώθηκαν από σχετικούς και άσχετους διαβάστε μια εξαιρετική ανάλυση για το περιστατικό με το 6χρονο από τον συνάδελφο, φίλο κ σύντροφο Νίκο.
Nikos Markopoulos
3 ώρ. ·
Το περιστατικό με την εκπαιδευτικό εικαστικών και τον 6χρονο μαθητή μάς συγκλόνισε όλους όσους υπηρετούμε το σχολείο.
Όχι γιατί “δεν το περιμέναμε”, αλλά γιατί ξέρουμε πόσο ευάλωτη και εύθραυστη μπορεί να γίνει η καθημερινότητα μιας τάξης. Και πόσο μόνοι μένουν συχνά οι άνθρωποι της εκπαίδευσης μπροστά σε καταστάσεις που δεν ξέρουν πια πώς να διαχειριστούν.
Μέσα από τη δική μου εμπειρία στην Α΄ Δημοτικού, νιώθω την ανάγκη να θέσω ορισμένες σκέψεις:
1. Οι εκπαιδευτικοί είμαστε προϊόν της εποχής μας — και καλούμαστε να την υπερβούμε
Οι δάσκαλοι και οι δασκάλες δεν είμαστε αποκομμένοι από την κοινωνία. Είμαστε προϊόντα της, φορείς των αξιών, των φόβων και των στερεοτύπων της. Ζούμε σε μια κοινωνία που σεξουαλικοποιεί σχεδόν τα πάντα και που, αν δεν εργαστούμε συνειδητά με τον εαυτό μας και συλλογικά για τον ρόλο που αναλάβαμε και σπουδάσαμε, κινδυνεύουμε να αναπαραγάγουμε ακριβώς όσα παράγει η κοινωνία γύρω μας. Η παιδαγωγική δεν είναι έμφυτη απαιτεί συνεχή αυτογνωσία, κριτική σκέψη και επιστημονική επάρκεια.
2. Το σχολείο δεν είναι νησίδα — είναι συγκοινωνούν δοχείο με την κοινωνία
Συχνά προσπαθούμε να παρουσιάζουμε τα σχολεία ως προστατευτικούς χώρους όπου ισχύουν «άλλοι κανόνες». Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι το σχολείο λειτουργεί μέσα στην ίδια κοινωνική συνθήκη. Ό,τι υπάρχει έξω, περνάει και μέσα: φόβος, ανασφάλεια, υπερβολές, προβολές, παρερμηνείες.
Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει καθήκον να μετασχηματίζει πρότυπα και συμπεριφορές, αλλά αυτό δεν είναι δεδομένο και δεν υποστηρίζεται από το κράτος με ουσιαστικό τρόπο. Χρειαζόμαστε στρατηγική, όχι ευχολόγια.
3. Οι ειδικότητες — και όλοι οι εκπαιδευτικοί — χρειάζονται στήριξη, μετεκπαίδευση και ουσιαστική επιμόρφωση
Είναι αδιανόητο σε έναν τόσο απαιτητικό επιστημονικό χώρο, όπως η παιδαγωγική, να θεωρείται ότι επιμορφώσεις της μίας ημέρας επαρκούν για να μας εξοπλίσουν με γνώση και εργαλεία ώστε να αντιμετωπίσουμε την πολυπλοκότητα των σημερινών παιδιών και κοινωνικών σχέσεων.
Οι συμπεριφορές δυσκολεύουν, τα περιστατικά πληθαίνουν, οι οικογενειακές ισορροπίες αλλάζουν, τα κοινωνικά προβλήματα οξύνονται.
Αυτό απαιτεί βαθιά, συνεχή, επιστημονική κατάρτιση, με ευθύνη του κράτους — όχι ατομική υπόθεση του κάθε εκπαιδευτικού.
4. Το έλλειμμα παιδαγωγικής κατάρτισης σε αποφοίτους μη παιδαγωγικών σχολών
Πολλοί συνάδελφοι που προέρχονται από ειδικότητες όπως τέχνες, επιστήμες ή τεχνολογικά αντικείμενα έχουν ελλιπή ή ανύπαρκτη παιδαγωγική εκπαίδευση χωρίς να είναι δική τους ευθύνη αλλά συστημικό πρόβλημα.
Είναι άλλο πράγμα να ασκείς μια τέχνη ή επιστήμη, και άλλο να τη διδάσκεις σε παιδιά.
Η παιδαγωγική δεν κατακτιέται ούτε με ένα μάθημα επιλογής ούτε με ένα έτος εξομοίωσης. Είναι αυτόνομη επιστήμη, με δικές της θεωρίες, αξίες, δεοντολογία και μεθοδολογία.
5. Η “κοινή λογική” δεν είναι εργαλείο παιδαγωγικής διαχείρισης
Η απλοϊκή καταφυγή σε φράσεις όπως «είναι μόνο 6 χρονών» ή «η δασκάλα έχει ψυχολογικά προβλήματα» δεν προσφέρει λύση ούτε ουσιαστική κατανόηση.
Αν θέλουμε ένα σχολείο που μπορεί να παρεμβαίνει έγκαιρα και αποτελεσματικά σε ευαίσθητα ζητήματα, χρειάζεται θεμελιακά διαφορετική οργάνωση:
1)δομές ψυχοκοινωνικής υποστήριξης
2)ειδικούς σε μόνιμη βάση
3)συνεργασία σχολείου–οικογένειας
4)κουλτούρα πρόληψης και όχι μόνο καταστολής
Χωρίς αυτά, κάθε περιστατικό αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και συχνά άδικα.
6. Η εκπαιδευτικός έσφαλε — αλλά το σφάλμα φωτίζει ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα
Ναι, η συγκεκριμένη εκπαιδευτικός έκανε σοβαρά παιδαγωγικά λάθη.
Όμως το γεγονός ότι θεώρησε πως η λύση βρίσκεται στην αστυνομία φανερώνει:
1)τη διάλυση της εσωτερικής υποστηρικτικής δομής της εκπαίδευσης,
2)την πεποίθηση πολλών εκπαιδευτικών ότι «δεν έχουν πού να απευθυνθούν»,
3)την εξίσου μεγάλη ανασφάλεια των γονέων, που συχνά ξεκινούν έναν κύκλο καταγγελιών επειδή γνωρίζουν ότι το σύστημα δεν προστατεύει ούτε εκείνους ούτε τα παιδιά.
Η εκπαίδευση αποφεύγει συστηματικά τις «καυτές πατάτες». Το βλέπουμε στις παράλληλες στηρίξεις, στις ελλείψεις ειδικών, στην απουσία δομών. Αυτό το κενό γέννησε και το συγκεκριμένο περιστατικό.
7. Η επαναφορά της αξιολόγησης δείχνει την αντίληψη του κράτους — και αυτή είναι βαθιά αντιπαιδαγωγική
Το ότι η κυβέρνηση αξιοποιεί το περιστατικό για να επαναφέρει τη συζήτηση περί αξιολόγησης αποκαλύπτει ότι αντιμετωπίζει τη σχολική ζωή τεχνοκρατικά και όχι παιδαγωγικά.
Η αξιολόγηση που προωθείται δεν έχει καμία σχέση με:
• διαχείριση συμπεριφορών
• ενίσχυση της παιδαγωγικής επάρκειας
• πρόληψη και αντιμετώπιση βίας
• αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου
• στήριξη των εκπαιδευτικών και των μαθητών
Είναι μια καθαρά γραφειοκρατική διαδικασία, όπως και οι κρίσεις στελεχών εκπαίδευσης, αποκομμένη από τις πραγματικές ανάγκες της σχολικής κοινότητας.
8. Οι εκπαιδευτικοί δεν φοβόμαστε την αξιολόγηση , φοβόμαστε τη διαχρονική εγκατάλειψη
Γνωρίζουμε ότι από την ημέρα που πήραμε το πτυχίο έως τη συνταξιοδότησή μας οφείλουμε να εξελισσόμαστε παιδαγωγικά και επιστημονικά.
Το πρόβλημα δεν είναι η εξέλιξη — είναι ότι αυτή βασίζεται αποκλειστικά σε δικές μας δαπάνες και προσωπική προσπάθεια.
Και όταν η Πολιτεία περιμένει από ανθρώπους που θα διδάσκουν έως τα 67–70 έτη, με σχεδόν έναν αιώνα διαφορά από τους μαθητές τους, να αυτοχρηματοδοτούν την επιμόρφωση τους, αυτό αποκαλύπτει το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος.
9. Για τις ιδεολογικές πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών — και τα όρια
Επειδή ειπώθηκε ότι η συγκεκριμένη εκπαιδευτικός έβαζε συνεχώς τα παιδιά να ζωγραφίζουν αγίους και σταυρούς, ας ξεκαθαρίσουμε κάτι ουσιαστικό:
Άλλο να διδάσκω αγιογραφία, να παρουσιάζω θρησκευτική τέχνη, να μιλώ για σύμβολα μέσα από το πρίσμα της τέχνης και της ιστορίας, της ανθρώπινης ανάγκης για έκφραση βαθιών πεποιθήσεων και εσωτερικών αναγκών.
Άλλο να προβάλλω τις προσωπικές μεταφυσικές μου ανάγκες στο μάθημα.
Το ίδιο ισχύει και για την κοινωνική ή πολιτική τέχνη:
είναι παιδαγωγικά ωφέλιμο να δείχνω εικόνες εργατικών κινημάτων, την κίνηση των κοινωνιών, την ταξική πάλη, να εξηγώ ιστορικά πλαίσια, να συνδέω τέχνη και κοινωνία προσαρμόζοντάς τα στο κάθε ηλικιακό στάδιο
αλλά όχι να ζητώ από παιδιά να ζωγραφίζουν σφυροδρέπανα χωρίς πλαίσιο, νόημα ή παιδαγωγικό στόχο.
Το σχολείο οφείλει να είναι φάρος επιστήμης, τέχνης και αλήθειας.
Όλα χωρούν — όταν υπηρετούν τον άνθρωπο και την ολόπλευρη ανάπτυξή του.
Και το μεγάλο ερώτημα που μένει είναι:
Ποιος θέλει πραγματικά ένα τέτοιο σχολείο; Και, κυρίως, ποιος δεν το θέλει καθόλου;
Υ.Γ. Haddon Hubbard Sundblom (1899–1976), Teacher and the boy.

ΟΙ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΟΙ ΤΟΥ ΠΕΛΕΤΙΔΗ *ΡΗΜΑΞΑΝ* ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ (φωτο)


Από Κώστας Πελετίδης - Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Πατρέων
3 ώρ. ·
Τα μεγάλα έργα που σφραγίζουν την εικόνα της σύγχρονης Πάτρας και προστατεύουν την ιστορική της κληρονομιά

ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
Όλα αυτά τα χρόνια η Δημοτική Αρχή υλοποιεί και σχεδιάζει εκτεταμένες αναπλάσεις στις συνοικίες και το Ιστορικό Κέντρο, αλλά και πλήθος παρεμβάσεων σε κτίρια και κοινόχρηστους χώρους με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, αλλά και τη διάσωση και αξιοποίηση της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς του τόπου μας, διασώζοντας ιστορικά τοπόσημα της πόλης και δημιουργώντας νέα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε αυτή την κατεύθυνση υλοποιούνται:

Κτίριο παλαιού Αρσάκειου: Το κτήριο. που έχει συνδεθεί με την ιστορική και κοινωνική διαδρομή της πόλης, κατέρρεε εγκαταλελειμμένο μέχρι το 2018,που άρχισε το έργο πλήρους αποκατάστασης και ενεργειακής αναβάθμισης, συνολικού προϋπολογισμού 3.100.000,00 ευρώ που καλύφθηκε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Πρόγραμμα Δυτική Ελλάδα 2014-2020» και ιδίους πόρους του Δήμου. Από το 2004, η Πάτρα διαθέτει ένα ισχυρό τοπόσημο και ένα Δημαρχείο κόσμημα για την πόλη, αντάξιο της ιστορίας της.


Κλίμακες ιστορικού κέντρου Πάτρας: Οι διατηρητέες κλίμακες του ιστορικού κέντρου, των οδών Αγίου Νικολάου, Γεροκωστοπούλου, Πατρέως και Τριών Ναυάρχων που συνδέουν την Άνω με την κάτω πόλη, εντάχθηκαν στην ολοκληρωμένη αστική ανάπτυξη του ιστορικού κέντρου αποκαταστάθηκαν από τις φθορές του χρόνου, φωτίστηκαν και αποδόθηκαν λειτουργικές και ασφαλείς. Σήμερα οι σκάλες της Αγ. Νικολάου, ένα από τα πλέον δυνατά τοπόσημα της Πάτρας, δεσπόζουν στο ιστορικό κέντρο έχοντας αποκτήσει την παλαιά αρχοντιά τους. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ «Πρόγραμμα Δυτική Ελλάδα 2014-2020».


Παλαιά Σφαγεία: Ο Δήμος Πατρέων έδωσε ζωή και περιεχόμενο στο κατεστραμμένο "κουφάρι" των Παλαιών Σφαγείων που παρέλαβε το 2014 λεηλατημένο από τους «επενδυτές» που το είχαν μισθώσει.

Από το 2020 και με την ολοκλήρωση του προγράμματος Sparc που χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία – InterregGreece – Italy 2014 – 2020», ο χώρος στεγάζει τον καρναβαλικό οργανισμό, φιλοξενεί ετήσια εκπαιδευτικά εργαστήριά για τους μαθητές της πόλης μας με αντικείμενο το Καρναβάλι και τον Καραγκιόζη. Παράλληλα, απέκτησε ζωή φιλοξενώντας εκθέσεις, πολιτιστικές δράσεις, συναυλίες και συνέδρια.
Με την υλοποίηση της Προγραμματικής Σύμβασης Πολιτισμικής ανάπτυξης ο πολυχώρος των Παλαιών Σφαγείων θα γίνει κέντρο μελέτης και αναφοράς για το καρναβάλι και το Θέατρο Σκιών

Παλαιό Δημοτικό Νοσοκομείο: το επίσης ιστορικό κτίριο του παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου, έργο του Δανού αρχιτέκτονα Ch. Hansen, που λειτούργησε ως νοσοκομείο της πόλης από το 1872 έως το 1973, αποκαθίσταται και μετατρέπεται σε Εκθεσιακό – Μουσειακό χώρο.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 10.696.860 ευρώ και η πίστωση προέρχεται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Μετά την αποκατάσταση το κτίριο θα λειτουργήσει ως Ψηφιακό Κέντρο Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς της πόλης, με διαμορφωμένους εκθεσιακούς χώρους, Εργαστήρια καλλιτεχνικής δημιουργίας, μικρό Συνεδριακό Κέντρο, χώρους πολλαπλών χρήσεων, γραφεία, καφέ – εστιατόριο και βοηθητικούς χώρους.

Α.Σ.Ο.:Ο Δήμος αποκαθιστά το εγκαταλειμμένο βιομηχανικό συγκρότημα του Αυτόνομου Σταφιδοπαραγωγικού Οργανισμού (Α.Σ.Ο).
Οι νέες χρήσεις του κτιρίου έχουν ως στόχο την αποκατάσταση και επαναπροσδιορισμό, της ταυτότητας του χώρου, με τη διαμόρφωση ενός πολυχώρου που θα περιλαμβάνει πολιτιστικούς, αθλητικούς, εκθεσιακούς και χώρους ψυχαγωγίας. Το έργο θα συμβάλει στην ανάπλαση και αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, την δημιουργία ενός τοπόσημου – σημείου αναφοράς, τόσο των κατοίκων της Πάτρας όσο και των επισκεπτών της.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 7.900.000,00€ με χρηματοδότηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Έλος Αγυιάς: Η Δημοτική Αρχή έθεσε σε προτεραιότητα την ανάπλαση – αξιοποίηση του camping έλους Αγυιάς, εμβαδού περίπου 225 στρεμμάτων. Η περιοχή μετατράπηκε σε Οικολογικό Πάρκο με ένα δίκτυο διαδρομών περιπάτου που αποτελούν έναν πολυσύχναστο προορισμό αναψυχής για τους κατοίκους και έναν οικολογικό πολιτισμικό χώρο που έχει τη δυναμική ενός ισχυρού τοπόσημου για την Πάτρα. Το έργο ήταν προϋπολογισμού 3.145.500,00€ και εντάχθηκε στο ΕΤΠΑ – Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020»


Συντήρηση πλατείας Βασίλεως Γεωργίου Α΄ στην Πάτρα.
Το έργο συντήρησης της πλατείας Γεωργίου, που θα αρχίσει στους πρώτους μήνες του 2026, είναι προϋπολογισμού 853.100,00 €. Ο Δήμος εξασφάλισε χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και θα κάνει μία συνολική παρέμβαση συντήρησης αναβάθμισης της ιστορικής πλατείας που αποτελεί το διαχρονικό τοπόσημο της Πάτρας.

Ολοκληρωμένη Αστική Ανάπλαση ιστορικού κέντρου Άνω πόλης.
Ο Δήμος παρεμβαίνει σε μια επιφάνεια συνολικού εμβαδού περίπου 170 στρεμμάτων στην Άνω πόλη και φέρνει την αισθητική αναβάθμιση αλλά και την αναζωογόνηση της ιστορικής περιοχής που ταυτίζεται με τη δημιουργία της παλαιάς Πάτρας. Το έργο είναι προϋπολογισμού8.740.000,00 ευρώ, που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ “Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Δυτική Ελλάδα 2014-2020"στα πλαίσια του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Πατρέων.

Ολοκληρωμένη Αστική Ανάπλαση ιστορικού κέντρου Κάτω πόλης:
Ο Δήμος Πατρέων αποκαθιστά εξ ολοκλήρου το ιστορικό κέντρο της πόλης μέσα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα πεζοδρομήσεων, και αναβάθμισης του φωτισμού, του πρασίνου και του αστικού εξοπλισμού. Η αναζωογόνηση του ιστορικού κέντρου της Πάτρας έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, αλλά και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς καθώς μέσα τη χάραξη τριών διαδρομών περιπάτων θα επιτυγχάνεται η περιήγηση στο σύνολο των αξιόλογων μνημείων της αρχαίας και νεότερης ιστορίας της πόλης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 11.912.360,00€ και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ - Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "Δυτική Ελλάδα 2014-2020" στο πλαίσιο του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Πατρέων.

Αναβάθμιση της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών: Ένα ακόμη κτίριο που συνδέθηκε με την πολιτιστική διαδρομή της Πάτρας, αυτό που στεγάζει τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών, αναβαθμίζεται και εκσυγχρονίζεται για να ανταποκριθεί στον σύγχρονο πολιτιστικό και κοινωνικό ρόλο που καλείται να διαδραματίσει, όχι μόνο στην τοπική κοινωνία αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, ειδικά για τα παιδιά και τη νεολαία. Το πρώτο υποέργο που αφορά τη συντήρηση, ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση της Βιβλιοθήκης είναι προϋπολογισμού 2.436.800 ευρώ και αρχίζει μέσα στο 2026. Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2021-2027, «Πρόγραμμα Δυτική Ελλάδα».


Η Δημοτική Αρχή συνεχίζει με έργα που προστατεύουν την ιστορική και αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, για να τα απολαμβάνει ο πατραϊκός λαός και τα παιδιά μας.



















ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΉ ΟΜΑΔΑ












https://www.facebook.com/photo/?fbid=3925429257731841&set=pb.100007944153245.-2207520000&locale=el_GR
Εδώ οι πατρινοι -ές ..αποδοκιμάζουν τη Δημ Αρχή των μπολσεβίκων 😃